Krásná a zorganizovaná kuchyně je snem každé ženy.
Jednou z nejdůležitějších a nejpoužívanějších místností domácnosti téměř v každé rodině je kuchyň. Proto je velmi důležité její rozložení, uspořádání a celková organizace jejích prostor. Vše musí být dostupné a přehledné pro všechny členy rodiny, aby se maminka nestavěla do role otroka domácnosti a patrona každé věci v ní.
,,Mami, prosím, podej mi ty těstoviny, jsou vysoko. Mami, kde najdu čaj? Miláčku, kde máme ty dobré keksíky? Zlato, kde najdu tu velkou pánev na čínu? Mami, kde je ten můj oblíbený hrníček?“
Znáte to? Jestli ano, je nejvyšší čas začít s reorganizací vaší kuchyně a zásob.
A jak postupovat, kde vlastně začít?
- Stanovte si cíl. Představte si vaše ideální fungování ve společné kuchyni a jak by měla po skončení organizace vypadat. Představivost nemusíte držet na uzdě.
- Udělejte si předběžný plán podle předběžného seznamu věcí, které se nachází v kuchyni a v zásobách. Stanovte si strop investic. Změřte si prostory a vyhledejte vhodné organizátory. Nakupte si je. Využít můžete boxy, organizéry, košíky, dózy.
- Udělejte si dostatek času a prostoru. Není nic horšího než frustrace z vysněné kuchyně, kterou nejsme schopni dokončit.
- Je tu den D. Všechno ze šuplíků i skříněk musí ven. A když všechno, tak opravdu všechno. Od kuchyňského nádobí, po zásoby, schovky různých druhů, drobností. Prostě cokoliv, co v kuchyni máte.
- Zkuste si věci již v průběhu vyndávání třídit do kategorií. Například příbory, vaření, pečení, koření, těstoviny, mouky, jídelní sety, dětské jídlo, pečivo, ovoce atd. Vytvořte si takové kategorie, které snadno v domácnosti rozeznáte.
- Nyní přichází pro většinu lidí ta nejtěžší část samotného třídění. Budeme ukládat a loučit se s předměty, které dlouhodobě nepoužíváme, jsou zničené, nefunkční apod. Stanovte si časový limit pro každou věc. Například, pokud nepoužiju fritézu více jak jeden rok, tak ji určitě nebudu potřebovat ani do budoucna. Samozřejmě sezónní věci mohou mít lhůtu třeba 2 roky. Jak se k Vašim věcem postavíte, je zcela na vás.
Rozlučkové boxy, ano či ne?
Svým klientům nedoporučuji tzv. rozlučkové boxy. Tj. box, kde si ukládáte různé druhy věcí, se kterými aktuálně nevíte, jak naložit. Pokud si pokládáte správné otázky a jste si jistí svým rozhodnutím, nepotřebujete dalších 6 měsíců na rozhodování. Dost často se také stává, že se box stane změtí drobností, na které bez tak zapomenete. Naopak, pokud chcete zjistit, jestli něco potřebujete, a bylo to roky schované, teď to vystavte a dejte na viditelné místo do šuplíku či poličky. Pokud to opravdu 3 – 6 měsíců nepoužijete, je na čase dát věci nový domov.
Myslete na to, že předměty i nepoužíváním ztrácejí na své životnosti a je velká škoda, předmět jen tak nechat ležet v koutě, když už jste do něj investovali své peníze.
Zasekli jste se? Nevíte kudy kam? Pojďme se podívat na pár tipů co s tím.
- Pokud si nejste jistí, co s daným předmětem, vytvořte si hromádku, ke které se vrátíte až na samotném konci. Zkuste se však držet na uzdě a nedávejte tam téměř každý předmět. Byli byste u toho velmi dlouho a nikam by třídění nevedlo.
- Postupujte pomalu, rozlučte se s věcí, kterou již používat nebudete.
- Dávejte si věci systematicky k sobě a poté ukládejte do organizérů. Následně je umístěte na předem naplánovaná místa.
- Těstoviny, luštěniny, koření, mouky apod. přesypte do skleněných nebo plastových nádob bez BPA. Originální balení si nechávejte jen na potraviny do zásoby, na tzv. „back up“ potraviny.
- Pokud máte vše na svém místě, můžete začít se štítkováním. Využít můžete štítkovače, fixy, křídové tužky nebo také nálepky.
A máte hotovo!
Skvělá práce! Ať se Vám v nové kuchyni líbí.
Pokud si nevíte rady a ztrácíte se v množství věcí, nevadí! Na pomoc s organizací vaší kuchyně si můžete zavolat nás.