Kuchyň je místem, kde se často setkává celá rodina. Organizovaná kuchyně velmi úzce souvisí s organizací potravin ve spižírně. Správně uspořádané prostory kuchyně a spižírny jsou klíčem k tomu, abychom mohli dobře fungovat, neskákali jeden přes druhého, z místa na místo pro drobnosti, které spolu úzce souvisí.
U mě doma je kuchyně a spižírna místem, kde držím přísnou ruku minimalismu, v kombinaci s praktičností a jednoduchostí. Malé množství věcí mi dává prostor k rychlému a efektivnímu pohybu v kuchyni, jednoduchost mi šetří čas, který bych trávila hledáním a poskakováním z místa na místo.
Organizace spižírny a zásob je základem každé rodiny. I přesto, že je spižírna je jednou ze základních místností, je to také jednou z nejtěžších místností pro organizaci. Do organizace se nepouštějte s unavení. Odpočiňte si a plánujte. Únava celý proces zpomaluje a zbytečně blokuje myšlenky a možná i dobré nápady.
Do organizace zapojte všechny členy rodiny. V kuchyni funguje celá rodina, a tak je třeba členy domácnosti pozorovat, a říct si, co jim funguje, nefunguje, jak pracují, jak často určité věci používají, a zhodnotit jejich zvyky odkládání. Pozorujte v jakém ,,kruhu“ se jako rodina točíte.
U základních a nejčastěji používaných zásob, tedy logicky i těch, které potřebujeme mít v kuchyni při ruce, doporučuji používat dózy, kořenky, rozdělovače. U záložních zásob doporučuji využívat organizéry, tj. boxy, krabice a dle souvislostí je uspořádat do větších celků.
U základních zásob doporučuji používat dózy hlavně z těchto důvodů:
- Vidíte, jestli Vám potravina dochází, nebo ji máte dostatek.
- Vidíte, v jakém stavu se obsah dózy nachází.
- Pokud si donesete domů potravinového škůdce, díky dóze je uzavřete v jedné nádobě, a tak se Vám nerozlezou do dalších potravin.
- Nemusíte vyndávat několik pytlíků koření, potravin, než najdete to správné.
- Nepřekvapí Vás, že něco nemáte, protože to víte předem.
- Je to praktické, protože žádný pytlík Vám nevypadne při otvírání šuplíku na zem.
- Zorganizovaný a pěkný prostor má pozitivní vliv na naši psychiku, uvidíte, jak na sebe budete pyšná. Věřím, že sem tam si přijdete otevřít šuplík jen tak, pro radost.
- Členové domácnosti jednoduše najdou vše, co potřebují bez vaší asistence.
- Na vaření se těšíte, protože už nebudete dlouho nic hledat.
U záložních zásob platí dvě hlavní zásady:
- Dělíme je podle kategorií,
- štítkujeme.
Když se pouštíte do organizace zásob a myslíte to s uspořádáním domova opravdu vážně, musí se dodržet kroky, které k tomu vedou. První z nich je, že všechno ze spižírny musí ven. Když všechno vyndáte je potřeba projít veškeré zásoby a zjistit dobu expirace. Pokud jsou potraviny prošlé – vyhazujeme. Pokud jsou prošlé a víte, že je doma už máte delší dobu, jsou stále neotevřené, znamená to, že potravinu jste koupili, aniž byste ji chtěli skutečně využívat. Takovou již znovu nekupujte. U každé zásoby potravin doporučuji se držet sloganu, že méně je více.
Při ukládání potraviny rozdělujte do kategorií: mouky, těstoviny, rýže, koření, zelenina, ovoce, medy, džemy atd. Vytvořte takové kategorie, abyste byli schopní rozdělit do kategorií všechny potraviny, které využíváte. Tyto potraviny pak logicky a dle frekvence využívání umístěte do své spíže, lednice a hlavních zásob v kuchyni.
Umístění a druh štítkování zvolte tak, abyste vše lehce dohledali. Prostory spižírny využijte maximálně na 80 až 90 %. Zároveň však maximalizujte využití prostor. Používejte organizéry, škatulky, dózy a boxy. Díky těmto vychytávkám docílíte pohodlného vyndávání potravin.
Pro více tipů na organizaci Vaší spižírny nás neváhejte kontaktovat. Pomůžeme Vám najít ty pravé organizéry pro krásnou a zorganizovanou spižírnu. Nevíte si rady s kategorizací potravin? Poradíme Vám i s tím!
Využít můžete jednu z našich služeb. Konzultace na menší a jednodušší projekty, anebo osobní organizaci pro komplexní reorganizaci. Velmi rádi všechno zařídíme za Vás. Napište email na nika@kominky.cz, 2kominky@gmail.cz, můžete i volat CZ +420 737 300 613, SK +421 948 770 271 (WhatsApp).